a)
Kelemahan-kelemahan
pesaing:-
i.
Ada
di antara pesaing-pesaing meletakkan harga yang tinggi pada sesetengah produk
dan perkhidmatan mereka.Ini menyebabkan kurangnya sambutan dari pelanggan.
ii.
Ada
pesaing menggunakan bahan-bahan yang kurang bermutu dalam menyediakan produk
mereka dengan rupa yang menarik sedangkan dari segi mutu dan kualiti kurang
mencapai kehendak dan cita rasa pelanggan.
iii.
Sesetengah
syarikat-syarikat pesaing kurang mengadakan promosi memandangkan mereka telah
lama beroperasi menyebabkan promosi terhadap barang mereka semakin berkurang.Keadaan ini dapat membantu perniagaan kami menjadi lebih
maju.
iv.
Selain
daripada kelemahan yang terdapat di atas, produk yang di tawarkan tidak begitu menarik dan di
buat dari bahan yang kurang bermutu dan menyebabkan kurang mendapat sambutan
daripada pelanggan.
1)
STRATEGI PEMASARAN
i.
Strategi
promosi
Promosi merupakan salah satu
strategi yang sangat penting untuk dititik beratkan dalam melaksanakan
rancangan pemasaran secara keseluruhan yang bertujuan untuk memperkenalkan
syarikat kami beserta memberi makluman kepada penduduk Kuala Lumpur tentang
kewujudan syarikat kami yang baru beroperasi. Selain itu juga, ia bertujuan
untuk memperkenalkan produk dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat
kami.
Di antara strategi promosi yang
dilakukan oleh Simply Batik & Handicraft bagi memperkenalkan perniagaan
kepada pasaran. Antaranya adalah seperti berikut:
a)
Memberikan
profil perniagaan kepada pembekal-pembekal pelanggan besar seperti
syarikat-syarikat untuk mendapatkan kontrak membekal secara berkekalan.
b)
Mengekalkan
hubungan peribadi yang baik dengan pelanggan dengan mencipta sistem keahlian
untuk pelanggan tetap dengan pemberian kad ahli untuk menikmati sebarang
tawaran istimewa daripada syarikat kami. Disini kami mencadangkan beberapa
design kad keahliah syarikat kami.
c)
Kami
juga akan mengedarkan pamplet dan brosur secara berkala pada kawasan-kawasan
yang strategik yang menjadi tumpuan dan laluan sibuk orang ramai seperti
perhentian bas, teksi, shopping kompleks dan sebagainya. Kami juga akan
memasang banner dan bunting sebagai salah satu langkah mempromosi pelancaran
dan pembukaan syarikat kami.
a)
Kami
akan mengagihkan kad perniagaan kepada bakal pelanggan untuk memudahkan segala
urusan.
b)
Kami
akan menyediakan unit beruniform yang seragam dan kemas kepada para pekerja
sebagai mencipta imej korporat kepada premis agar menjadi tanda niaga yang baik
kepada pelanggan.
Bil
|
Perkara
|
Kos sebulan (RM)
|
1
|
Kad perniagaan
|
RM 50
|
2
|
Pamphlet
|
RM100
|
3
|
Papan tanda
|
RM500
|
JUMLAH
|
RM650
|
i.
Strategi
Barangan
Produk yang ditawarkan kepada para
pelanggan juga sentiasa berkualiti dengan harganya yang sesuai dan berpatutan.
Perniagaan juga sentiasa mengikuti perubahan semasa ekonomi dan kehendak
pasaran supaya perkhidmatannya sentiasa diterima oleh para pelanggan. Setiap
jenis produk yang kami keluarkan, kami mementingkan mutu serta menjamin kualiti
produk supaya produk kami sentiasa berada dalam keadaan kekal dengan kualitinya
dan corak batik tersebut. Antara strategi untuk menjamin kualiti dan mutu
barangan keluaran kami ialah :
1.
Memastikan
reka bentuk ataupun corak batik setiap produk yang dikeluarkan dapat menarik
minat serta perhatian para pelanggan.
2.
Setiap
jenis produk yang akan dijual akan
dipamerkan di atas rak-rak bagi memudahkan pelanggan membuat pelbagai pilihan
3.
Setiap
produk kami akan dilabelkan dengan nama dan tanda harga.
4.
Mutu
perkhidmatan adalah aspek yang paling penting untuk menarik pelanggan dan juga
menyakinkan pelanggan tentang perkhidmatan yang akan di berikan.
5.
Pengiklanan
memainkan peranan yang penting dalam
memperkenalkan perkhidmatan bagi perniagaan yang baru bertapak. Ia bertujuan
untuk memberitahu orang ramai akan kewujudan kedai kami dan seterusnya
mengiklankan perniagaan ini melalui risalah-risalah, papan tanda dan kad
perniagaan.
i.
Strategi harga
Penetapan harga
yang diletakkan keatas produk dan perkhidmatan adalah berpatutan, kompetitif
dan ia berkonsepkan “price follower” atau harga pasaran iaitu mengikut kadar
pasaran seperti yang ditetapkan oleh pesaing-pesaing yang lain.
1.
Harga
jualan bersesuaian dengan harga pasaran yang telah sedia ada seperti yang
dijual di kedai-kedai lain.
2.
Penetapan
harga juga mengambil kira bentuk, pendapat pelanggan, kos pengeluaran juga
bergantung kepada bahan mentah dan upah tenaga kerja.
3.
Setiap
unit pengeluaran kami menetapkan untung sebanyak 50% kos pengeluaran dan
brdasarkan kepada harga pesaing.
4.
Sebagai
permulaan kami akan mengadakan jualan pada harga yang lebih murah daripada
harga asal daripada tempoh dua minggu pembukaan kedai kami. Pada harga ini
dinamakan harga pengenalan dan akan mengambil keuntungan 25% daripada kos
pengeluaran.
ii.
Strategi
edaran
Pada peringkat permulaan, kami hanya mengadakan
jualan secara terus di kedai kepada pelanggan, dengan cara ini pelanggan bebas
memilih jenis produk yang ditawarkan. Setiap jenis produk akan dilabelkan
dengan nama dan harga tertentu. Bayaran akan dibuat di kaunter dan dibungkus
menggunakan bungkusan khas kedai kami. Selain daripada itu, kami juga akan
menerima tempahan daripada persatuan-persatuan ataupun agen yang menginginkan
keseragaman dalam pakaian dan kraftangan bercorak batik
No comments:
Post a Comment