Wednesday, 28 November 2012

Rancangan Pemasaran


RANCANGAN PEMASARAN
1)      Perkhidmatan dan Barangan yang Ditawarkan
a)      Produk  yang  di tawarkan  ialah  pakaian dan kraftangan yang terdiri daripada kain pasang, baju batik, kain batik dan bagi kraftangan pula seperti beg, selipar, terompah,  dan lain-lain produk yang berasaskan batik.
b)      Produk kami yang pasarkan mempunyai keistimewaan  tersendiri, berbanding  produk   keluaran syarikat lain, kerana syarikat Simply Batik & Handicrafts sentiasa menawarkan pilihan baru dan mesra pelanggan selain ia dijamin bersih dari benda yang meragukan, dan kami juga memberi jaminan barangan ini diproses dan mendapat pengesahan daripada   pihak  JAKIM  dan   100%  halal dari segi bahan-bahan yang kami gunakan.
c)      Pihak kami bersedia menerima tempahan dari pelbagai agensi,sekolah dan lain-lain. Pihak kami juga menawarkan tempahan  daripada asrama,iaitu asrama sekolah,institusi pengajian tinggi atau pemborong untuk mendapatkan produk kami,yang paling istimewa syarikat kami menyediakan ruang untuk majlis-majlis  tertentu contohnya sambutan hari lahir,ulang tahun perkahwinan dan sebagainya yang mana ia  tidak di lakukan oleh syarikat lain.
d)     Kami sentiasa melayan aduan dan cadangan daripada pelanggan yang kurang berpuas hati dengan keluaran produk kami,bagi memastikan mutu dan kualiti  ia sentiasa diperbaiki dari masa ke semasa.Ini penting kerana syarikat kami sentiasa peka dengan kehendak pelanggan dan kami akan sentiasa memberi khidmat dan barang yang bermutu dan terbaik untuk memenuhi citarasa pelanggan yang kami hargai.

1)      Sasaran Pasaran
Sasaran pasaran kedai ini terdiri daripada pelanggan yang terdapat di sekitar  kawasan Kuala Lumpur, pasaraya, restoran-restoran, pemborong-pemborong, pelajar sekolah, serta membuat tempahan-tempahan daripada luar kawasan terutamanya pada musim perayaan dan majlis perkahwinan.

a)      Penduduk di sekitar kawasan Kuala Lumpur di anggarkan melebihi 50,000 orang penduduk. Kami juga menjangkakan bakal pelanggan kami sebahagian besar terdiri daripada bangsa melayu kerana terdapat juga bangsa cina yang membuka kedai seperti ini dan hasil tangan mereka berbeza berbanding hasil tangan melayu.     syarikat kami menjamin barang buatan yang  berkualiti.

b)      Pada permulaan perniagaan yang kami jalankan adalah menawarkan harga yang berpatutan yang lebih rendah daripada pesaing-pesaing kami kerana itu adalah strategi promosi syarikat kami untuk menarik hati pelanggan yang baru mengenali kedai kami.

c)      Syarikat kami juga menawarkan harga yang murah untuk pelanggan tetap  dengan memberi potongan harga yang bersesuaian, selain itu juga kami juga akan sentiasa mempelbagai jenis corak dan hasil tangan yang halus dan berbeza-beza supaya ia menepati citarasa pelanggan.

1)      Saiz Pasaran

Saiz pasaran yang terlibat adalah meliputi keseluruhan kawasan Kuala Lumpur, Simply Batik & Handicraft akan cuba mendapatkan sekurang-kurangnya 15% syer pasaran daripada jumlah syarikat yang menjalankan perniagaan yang sama. Bagi perancangan yang awal, syarikat kami telah mengenal pasti dan membuat tinjauan untuk memastikan  segala kegiatan pemasaran syarikat ini dapat beroperasi dengan lancar, memandangkan keadaan  lokasi syarikat ini terletak di kawasan yang menjadi tumpuan ramai dimana terdapat banyak agensi-agensi swasta, kerajaan, penduduk di kawasan perumahan yang berdekatan dan juga pelajar-pelajar sekolah.
Saiz pasaran untuk perniagaan kedai ini berdasarkan kepada dua faktor iaitu jualan pada hari biasa dan jualan pada hari minggu, di mana hari minggu terdapat jumlah pelanggan akan bertambah. Kami menganggarkan saiz pasaran di perolehi bersamaan dengan penduduk seramai 50,000  orang. Pelanggan yang akan membeli di anggarkan 50 %.
Saiz  pasaran kami juga berdasarkan pekerjaan penduduk sama ada sudah bekerja atau yang masih menuntut di sekolah, kami menetapkan harga berdasarkan  faktor tersebut, kerana yang masih menuntut  harga boleh di runding, dan kami menawarkan pekerjaan kepada suri rumah yang ingin menjana ekonomi mereka.

1)      Pesaing-pesaing utama
Terdapat beberapa syarikat pesaing yang telah lama bertapak di dalam perniagaan membuat batik di kawasan pasaran yang mempunyai kelebihan dan kelemahan yang tersendiri. Ini terletak pada pengurusan keseluruhan operasi, lokasi dan sambutan pelanggan. Berdasarkan kaji selidik yang di jalankan terdapat dikawasan sekitar Kuala Lumpur serta daerah yang berhampiran.
1)      Wan Mohd Rasool B. Wan Abdullah- person in charge
38, Wisma Wahida
50350 Kuala Lumpur.

2)      Puan Faizatul Maili Ghazali- Manager
6G, jalan Ara SD 7/3A
Bandar Sri Damansara
52200 Kuala Lumpur.

3)      Mr David Ng-director
no 9, jalan 30D/146
desa tasik
57000 Sungai Besi
Kuala Lumpur.
1)      Kekuatan dan kelemahan pesaing
Pesaing adalah di antara cabaran yang utama dalam dunia perniagaan, perkara ini sememangnya tidak dapat di elakkan dalam dunia perniagaan. Apa yang perlu di lakukan dalam dunia perniagaan ini ialah melihat dan merebut peluang yang ada, cekal melakukan penyelidikan, tinjauan serta mendapat perkhidmatan, nasihat dari pakar untuk mendapatkan pandangan bagi membantu memajukan perniagaan.Kami telah mengenal pasti antara kekuatan dan kelemahan yang terdapat pada setiap pesaing-pesaing syarikat kami iaitu:-
a)      Kekuatan  pesaing-pesaing:-
                                i.            Telah lama dalam bidang perniagaan dan mempunyai modal besar.
                              ii.            Pada bila-bila masa boleh meluaskan lagi lingkungan perniagaan terutama kawasan sasaran.
                            iii.            Telah lama bertapak di bidang perniagaan dan mempunyai banyak pengalaman dalam bidang perniagaan serta cekap mencari pasaran baru.
                            iv.            Pesaing-pesaing mempunyai ramai  pelanggan tetap dan ini juga dapat membantu mereka menguasai pasaran. Kebanyakkan pesaing mempunyai ramai kenalan di mana dapat membantu menguasai pasaran di sekitar kawasan pasaran serta mempunyai pelanggan tetap.
                              v.            Pesaing-pesaing mempunyai banyak pilihan produk yang di sediakan berbeza-beza antara satu sama lain dan ini juga membantu melariskan jualan produk masing-masing.

a)      Kelemahan-kelemahan pesaing:-
                                i.            Ada di antara pesaing-pesaing meletakkan harga yang tinggi pada sesetengah produk dan perkhidmatan mereka.Ini menyebabkan kurangnya sambutan dari pelanggan.
                              ii.            Ada pesaing menggunakan bahan-bahan yang kurang bermutu dalam menyediakan produk mereka dengan rupa yang menarik sedangkan dari segi mutu dan kualiti kurang mencapai kehendak dan cita rasa pelanggan.
                            iii.            Sesetengah syarikat-syarikat pesaing kurang mengadakan promosi memandangkan mereka telah lama beroperasi menyebabkan promosi terhadap barang mereka  semakin berkurang.Keadaan ini  dapat membantu perniagaan kami menjadi lebih maju.
                            iv.            Selain daripada kelemahan yang terdapat di atas, produk  yang di tawarkan tidak begitu menarik dan di buat dari bahan yang kurang bermutu dan menyebabkan kurang mendapat sambutan daripada pelanggan.













No comments:

Post a Comment